چیز، جانور، آن یا هر ترجمه دیگری که از IT شده، داستان کودکانی است که در مقابل یک موجود شیطانی قرار میگیرند. موجودی که از ترسهای آنان تغذیه میکند. فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام از استیفن کینگ است. «چیز» پیش از آن که بتواند به کودکان صدمه بزند، به آنها توهمی را القا میکند. بچهها وقتی این توهم را واقعی میپندارند، آسیبپذیر میشوند و به دام آن موجود میافتند. آنها برای رهایی از خطر هم باید دور هم بمانند و هم بتوانند به طور فردی، و البته با کمک دوستانشان، واقعیت و توهم را از هم تمییز دهند.
انتخاب ظاهر دلقک برای چیز، از یک سو یک تناقض ماهوی بین شادی و هراس در خود دارد. اما از نگاه دیگر دلقک به عنوان شمایلی از سرگرمی محض نوعی اخطار برای کودکان است. داستان آشکارا کودکان را به کنار هم بودن و کمک به یکدیگر فرا میخواند. کنار هم بودن نه تنها آنها را از مشکلات مجازی رها میکند، بلکه برابر مشکلات واقعی نظیر «بولی»های مدرسه نیز توانمند میسازد. شاید کینگ در زمان نوشتن رمان تصورش را هم نمیکرد که چند دهه بعد آنچه نسبت به آن نگران بود با شتاب روزافزونی در حال گسترش باشد؛ کودک تنها و ساعتهای طولانی پای ایسنتاگرام و گیم.
محصول سال 2017 تنها بخشی از رمان را به تصویر کشیده است. فیلم نسخهی دیگری مربوط به سال 1990 دارد که سعی کرده تمام رمان را اقتباس کند. نسخه سال 90 بیشتر به رمان و زبان کلمات پایبند بوده درحالی که نسخه 2017 سینماییتر است و سعی کرده هر آنچه فیلم قبلی به راحتی با دیالوگ از کنارش گذشته را به زبان تصویر دراورد. البته پیشرفت تکنولوژی سینمایی هم کمکی زیادی به این فرآیند کرده است. تقریبا هر آنچه در پاراگراف اول همین متن آمده در فیلم سال ۹۰ به صورت دیالوگ گفته شده اما خبری از آن دیالوگها در نسخه اخیر نیست.
تفاوت دیگری که بین دو نسخه وجود دارد در شخصیت پردازی این کودکان و ریشههای ترسهای آنان است. نسخه ۲۰۱۷ در این رابطه بسیار موفقتر بوده است و توانسته بهتر مشکلات بین کودکان و والدینشان را به تصویر بکشد. البته این نسخه بسیار خشنتر از نسخه سال ۹۰ است و البته با غلظت اروتیسم بیشتر. شخصیت بورلی از یک دختر ساده در نسخه سال 90 تبدیل به یک موجود اغواگر تبدیل شده که مشکلاتی با ربط مستقیم به جنسیت او مواجه شده است. تفاوتی که در ظاهر دو بازیگر انتخابی هم احساس میشود. مشکلات بین بورلی و پدرش از سختگیریهای یک پدر بیش از حد نگران به نوعی انحراف جنسی بدل شده است. با همه اینها استفاده از ژانر وحشت به خودی خود نوعی ایجاد توهم منفی برای کودکان است و هر قدر هم پیام اخلاقی متضاد این مسئله در آن گنجانده شود، نقض عرض است. اما چیز را میتوان تلاش قابل توجهی در پیوند این دو دانست.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.