«سه بیگانه» در گروه آثاری است که سعی دارد با تمسخر و به چالشکشیدن رفتارهای ناهنجار جامعه، نیشتر بر زخمهای آن بزند. سعی میکند لبخندی ایجاد کند که بر آمده از تقبیح زشتیهای رفتار اجتماعی و تناقضات شخصی افراد باشد. این شاید خوشبینانهترین توصیف از سه بیگانه باشد. تقابل این زشتیهای اجتماعی با چند (مثلا) خارجی بوی تحقیر ایران و ایرانی در برابر بیگانه را میدهد. به خصوص که خارجیها آدمهای منظمی هستند اما در ایرانِ بینظم سیستمشان جواب نمیدهد؛ یکی درگیر افیون شده، دو نفر دیگر هم هر کدام به شکلی در دام زنهای ایرانی افتادهاند.
فیلم زنان ایرانی را فاقد عناصر حیا و عفت نشان داده و تصویرسازی عروسکی از آنان دارد؛ زن موجودی بزک شده برای مرد است. در هر سکانسی زنی را میبینیم، فضا جنسی میشود و چشمان هیز مردان میچرخد. البته اینها زنان طبقه متوسط هستند. زن پایین شهری به اجبار کار میکند و صفات مردانه به خود گرفته. با لحن نامناسبی صحبت میکند و حتی دیگر نام مردانهای دارد که در این موضوع نیز کنایهای دیگر نهفته است.
سه بیگانه ایرانیها را در دو گروه تقسیم کرده: مذهبی دگم که در اطرافش ریا جریان دارد و غیرمذهبی قرطی که حول او دروغ و نیرنگ جاری است. البته صفات این دو طیف گاهی در هم تنیده میشود و گویی دروغ در ژن ایرانیهاست. حتی در انتها میفهمیم که خود کارگردان هم به ما دروغ میگفته است. دین در دو چهره ظاهر شده است: بار اول دو برادر قلچماق که لب حوض وضو میگیرند و با چشمانی غضبآلود متعصبانه به خواهرشان چشم غره میروند. در حالی که هر دو در خانهاند و این خواهر است که کار میکند. و دیگری در هیبت روحانی فیلم که تنها لباس روحانی را دارد و اثری از اسلام در وی نیست. غیر از این دو جلوه، تفکرات باقی شخصیتها کاملا سکولار است.
کنایههای سیاسی فیلم سطحی و در حد کپی از مطالب شبکههای اجتماعی است. رفتارها و کنشهای مردم در این عرصه نیز در همین سطح روایت شده. مردم و حتی نخبگان برای نابودی اسرائیل تنها شعار میدهند و مردی که پرچم آمریکا را آتش میزند، در حالت نشئگی است. فضاسازی و حرکات بازیگران در کنار دو پهلو حرف زدن آنها به نوعی زبان دومی است که آنچه را در عیان نمیتوانند بیان کنند، از طریق آن انتقال میدهند. فرمولی که فیلمسازان از برخی آثار هالیوودی وام گرفتهاند و با قبحشکنی تدریجی، جای آن را در پرده سینما باز کردهاند.
به طور خلاصه میتوان گفت فیلم ویژگیهای کمدیهای سخیف را در خود دارد. فیلمهایی که در دورهای، نبض گیشه را در دست داشتند و اکنون نیز میتوانند مخاطب خاصی را به سینما بکشانند. مخاطبی که غالبا خانوادههایی هستند که برای داشتن فضایی مفرح سراغ فیلم های کمدی میآیند اما پس از لبخندی نصفه و نیمه حس بدی از ایرانی بودنِ خود دارند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.