پس از یک حمله تروریستی در اروپا یک شهروند آمریکایی به نام «میچ»، که نامزد خود را از دست داده، به تنهایی شروع به آموزش دیدن می‌کند تا وارد گروه تروریستی شده و از قاتل نامزدش انتقام بگیرد. او علاوه بر آموزش‌های چریکی درباره اسلام نیز شروع به مطالعه می‌کند تا بتواند وارد این تشکیلات شود. در این میان سرویس جاسوسی آمریکا که تحرکات وی را زیر نظر داشته ماموریتی به میچ می‌دهد. ماموریتی که مرتبط با گم شدن مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای در روسیه است.

این تازه‌ترین سناریوی هالیوود پیرامون تحولات غرب آسیا است. ابرسربازان آمریکایی به دل دشمن پیچیده خود می‌زنند و با کشتن تعداد زیادی تروریست و حتی تحمل شکنجه همچنان در راستای ارزش‌هایشان [!] ثابت قدم هستند. آدم‌کش آمریکایی (American Assassin) ناجیان صلح جهانی را نشان می‌دهد و این گونه است که تعریفی از صلح جهانی و مخاطرات آن به مخاطب القا می‌شود که درست در تضاد با واقعیت قرار دارد. در روی دیگرماجرا تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران قرار دارند که مشغول اطمینان دادن به آمریکایی‌ها هستند. آن‌ها مواضع ایران مبنی بر عدم تمایل ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را بیان می‌کنند اما در واقع به دنبال تجهیزات هسته‌ای دزدیده شده برای ساخت بمب هستند. ایرانی‌ها موجوداتی دروغگو و دغل باز نشان داده می‌شوند. همان ادعایی که سیاستمداران آمریکایی بارها و بارها آن را تکرار کردند.

این فیلم که چند ماه بعد از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران اکران شد، اشاره مستقیمی به انتخابات دارد. فیلم همچنین به طور غیر مستقیم به محبوبیت سردار سلیمانی اشاره می‌کند و آن را به شکلی کاملا متفاوت نشان می‌دهد. البته ظاهر کاراکتر شبیه به وزیر دفاع سابق کشورمان دارد اما در واقع جایگاه سردار سلیمانی را تشریح کرده و حتی از خیال خام آمریکایی‌ها برای ترور ایشان به طور واضح پرده‌برداری می‌کند.

نکته جالب این است که در فیلم نیز ایرانی خوب و ایرانی بد می‌بینیم. ایرانی‌های خوب کسانی هستند که حتی در تیم مذاکره کننده نیز حضور دارد. آن‌ها در خفا به آمریکایی‌ها اطلاعات می‌دهد و از طریق اعتماد به آمریکا به صلح جهانی کمک می‌کند. در زمانی که هالیوود به این صراحت در مسائل روز سیاست جهانی وارد شده و حتی با وجود خصومت ظاهری با ترامپ، کاملا همسو با سیاست خارجی ایالات متحده حرکت می‌کند. زمانی که کاملا مشخص از حزب‌الله و حوثی‌ها نام می‌برد و هر دروغی که می‌خواهد را به صریح‌ترین زبان ممکن می‌گوید همچنان سینمای ما خارج از گود نشسته است.

 

پیوند